Jumaat, 22 April 2016

Cendawan Susu Rimau: Liar VS Penanaman di makmal (kultivasi)

Hi semua,

Pada entri kali ni saya akan membuat sedikit perbandingan mengenai Cendawan Susu Rimau spesis yang liar dan spesis yang ditanam didalam makmal. 



Cendawan susu rimau spesis liar ialah cendawan yang diperolehi daripada habitat asal cendawan tersebut iaitu didalam hutan. Manakala cendawan susu harimau yang ditanam di dalam makmal menggunakan kaedah kultvasi dan dan dalam keadaan yang terkawal, serta tahap kebersihan yang tinggi.. 

Cendawan susu rimau yang liar biasanya hanya boleh dijumpai di dalam hutan tropika seperti di ;

- Malaysia
- Indonesia
- China Selatan
- Thailand
- Filipina
- Papua New Guinea

Spesis yang liar selalunya ditemui jika anda bernasib baik sahaja. Kerana ianya adalah spesis yang jarang ditemui. Ubi (sclerotia) cendawan ini juga berada dibawah tanah menjadikannya sukar untuk ditemui. Jadi kene tunggu dahulu payung dan batang cendawan ni tumbuh baru boleh nampak dengan mata kasar. Terdapat beberapa  masalah dengan cendawan susu rimau yang liar, antaranya;

-bekalan terhad
-sukar untuk dijumpai kerana ubinya berada dibawah, hanya dapat dilihat apabila payung dan batang cendawan tersebut tumbuh dari ubi (sclerotia)
-khasiat nya berkurangan, kerana segala khasiat yang terdapat pada ubinya akan digunakan untuk pertumbuhan batang dan payung cendawan tersebut.  

Penanaman kultivasi menggunakan kaedah bioteknologi boleh menyelesaikan masalah- masalah diatas. Kumpulan penyelidik dari Mardi, yang diketuai oleh Dr. Tan Chon Seng telah berjaya mengkulturkan cendawan susu harimau untuk ditanam di dalam makmal. Melalui kajian tersebut, mereka telah menemui keadaan dan bahan-bahan media pertumbuhan yang sesuai untuk mengalakkan pertumbuhan cendawan susu harimau. Media tersebut mempunyai sifat nutrien yang sama dengan  sifat nutrien yang terdapat di dalam tanah. 

Bagi menyenangkan lagi, jadual kat bawah ni menunjukkan perbandingan cendawan susu rimau liar dan yang ditanam secara kultivasi. 



Jadi macam mana nak tanam cendawan ni di dalam makmal? Nak tahu? kene la ikuti entri seterusnya okay?? 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan